Δημοτική Πινακοθήκη: Στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας «Η Καθημερινή» με τίτλο «Το διαμάντι της Λάρισας»

102

Γεγονός εθνικής εμβέλειας είναι η επανέκθεση της Συλλογής Κατσίγρα στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας. Τα εγκαίνια της περασμένης Κυριακής αποκάλυψαν στην ουσία ένα νέο μουσείο, με φρέσκια και ελκυστική μουσειολογική και μουσειογραφική προσέγγιση, με ισορροπία αλλά και τόλμη ανάμεσα στο περιεχόμενο και στις ανεξάντλητες διαδραστικές δυνατότητες, και, εντέλει, με ένα βλέμμα που κατανοεί, ταξινομεί και διασυνδέει. Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας είναι την περίοδο αυτή (όσο το κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης στην Αθήνα δεν έχει ακόμη αποπερατωθεί) το μέρος για να δει κανείς τα βασικά κεφάλαια της ιστορίας της νεοελληνικής ζωγραφικής.

 
Αναδύεται η Λάρισα ως κέντρο πολιτισμού στην επικράτεια με βελτίωση των σημαντικών υποδομών της. Η Συλλογή Κατσίγρα, που δωρήθηκε το 1981 από τον ιατρό χειρουργό Γεώργιο Κατσίγρα, προσωπικότητα της Λάρισας, φίλο πολλών καλλιτεχνών (ανάμεσά τους και ο χαράκτης Τάσσος), ευεργέτη και φιλότεχνο, εκτίθεται τώρα με ένα εντελώς νέο πνεύμα, δεκαέξι χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή της. Η ιστορικός τέχνης Συραγώ Τσιάρα, που ανέλαβε τη μουσειολογική μελέτη, απελευθέρωσε το πλούσιο υλικό της συλλογής από τον ακαδημαϊκό και προβλέψιμο χειρισμό, και προχώρησε σε νέες συσχετίσεις, ζεύγη, ομάδες και αντιστίξεις, ώστε να βοηθήσει τον επισκέπτη να κατανοήσει την αξία της μοναδικής αυτής συλλογής πέρα από τη συγκίνηση της πρώτης εντύπωσης. Ολα έχουν αλλάξει. Μερικά έργα που παρουσιάζονταν στο παρελθόν αποσύρθηκαν και άλλα ανελκύστηκαν από το ντεπό ούτως ώστε να υπηρετηθεί το νέο σκεπτικό (η ανανέωση φθάνει το 50%). Οργανώθηκαν διαδρομές, που γεννούν πλάγια βλέμματα, τα έργα αναρτήθηκαν με τολμηρές αποστάσεις και γειτνιάσεις, αναδείχθηκε η έννοια του τόπου, του προσώπου, του φύλου, της ιστορίας, της μνήμης.

«Επανασύνδεση» ονομάστηκε ο νέος σχεδιασμός και αρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες: «Το Πνεύμα του Τόπου», «Ιδανικά Πλάσματα», «Οικειότητα», «Αγωνιστικότητα». Ο αρχιτέκτων Αντώνης Μόρας, που ανέλαβε τη μουσειογραφική μελέτη, οργάνωσε τη χωρική εμπειρία κατά τρόπο που να υπηρετεί το βασικό σκεπτικό της Συραγώς Τσιάρα. Ο συντονισμός και η οργάνωση οφείλεται στην Ιωάννα Δεληγιάννη και τα εκπαιδευτικά προγράμματα τα οργανώνει η Κρυσταλλία Μακάτου. Αυτά τα τελευταία είναι κομβικής σημασίας, καθώς η νέα έκθεση εμπεριέχει ως ιδρυτικό της στοιχείο την ψηφιακή δυνατότητα και το άνοιγμα σε νέες ηλικιακές ομάδες. Αυτό τονίστηκε στην τελετή των εγκαινίων, από την Αννυ Ψάρρα, αντιδήμαρχο και αντιπρόεδρο του Δ.Σ. της Πινακοθήκης, ψυχή του όλου εγχειρήματος και «οικοδέσποινα» των εγκαινίων. Η Πινακοθήκη είχε ήδη δείξει τα τελευταία χρόνια προς τα πού κινείται με την ολοένα και μεγαλύτερη εξωστρέφεια και κοινωνική διάδραση.

Στα εγκαίνια βρέθηκε όλη η Λάρισα. Εκπρόσωποι κάθε θεσμικού πυλώνα και φορέα, με προεξάρχοντες τον δήμαρχο Απόστολο Καλογιάννη, τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση που ήταν ο επίσημος προσκεκλημένος καθώς και τον υφυπουργό Πολιτισμού Κώστα Στρατή. Ο υφυπουργός Πολιτισμού τόνισε τη συνεργασία ανάμεσα στο υπουργείο και στον Δήμο Λαρισαίων που «ενεργοποιεί τη διασύνδεση και κοινές δράσεις του Διαχρονικού Μουσείου από την πλευρά του υπουργείου Πολιτισμού και της Δημοτικής Πινακοθήκης και του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης από την πλευρά του Δήμου Λάρισας». Η επανέκθεση της Συλλογής Κατσίγρα προβλήθηκε σε όλες τις περιπτώσεις στο κάδρο της αναβάθμισης των πολιτιστικών υποδομών της πόλης.

Παρούσα ήταν και η Ντόρα Μπακογιάννη, όπως και ο περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός και οι βουλευτές του νομού. Στο κοινό βρίσκονταν και οι απόγονοι του Γεωργίου Κατσίγρα καθώς και πνευματικές προσωπικότητες της Θεσσαλίας.

Η Συλλογή Κατσίγρα συγκροτήθηκε κυρίως τα χρόνια 1950-1965 με έργα κορυφαίων ζωγράφων του 19ου και 20ού αιώνα. Ο επισκέπτης θα σταθεί μπροστά σε έργα Ιακωβίδη, Λύτρα, Ράλλη, Οικονόμου, Ροϊλού, Μαλέα, Παρθένη, Τσαρούχη, Σικελιώτη, Μόραλη, Ψυχοπαίδη και πολλών ακόμη. Συγκινητική η κομβική θέση των Θεσσαλών Αγήνορα Αστεριάδη και Δημήτρη Γιολδάση. Ανάμεσα στα εκθέματα, αναδεικνύεται το γραφείο του Κατσίγρα που είναι το γραφείο του Σλήμαν, σχεδιασμένο από τον Τσίλλερ.

Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ/ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ